Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Indskoling

I indskolingen lærer barnet at gå i skole og opleve glæden ved at lære at læse, skrive og forstå tallenes betydning. Her etableres det bærende klassefællesskab, hvor leg, sang og bevægelse er veje til barnets trivsel og udvikling.

Engagerede lærere og pædagoger har sammen ansvaret for udvikling af det gode og trygge læringsmiljø, hvor en klar struktur kendetegner hverdagen. Der er en fast dagsorden for dagens aktiviteter på tavlen og der bruges time-timer for at skaber overblik for eleverne.

Det er i indskolingen, at de gode skolevaner opbygges i forhold til elevens personlige og faglige ressourcer. De voksne er tydelige i både tale og handling. Grundholdningen er, at børn går i skole for at øve sig, og at det er ok at fejle, så længe man gør sit bedste.  

Trivsel 

Sammen med klassens forældre opbygges det gode klassefællesskab og den enkelte elevs trivsel. Elevernes ideer og oplevelser inddrages i flere aspekter af hverdagen. 

I stort set alle klasser dannes legegrupper til frikvartererne. Der kan være målrettede trivselsindsatser for enkeltelever, grupper af elever eller en hel klasse. I særlige indsatser involveres skolens Ressourceteam (Inklusionsvejledere og AKT -Adfærd, Kontakt, Trivsel- lærere) og det kan være, at en elev i en periode tilbydes et stille frikvarter sammen med en kammerat i et pauserum. 

Læring 

I indskolingen lægger vi stor vægt på læsning, skrivning og matematik, hvor de praktisk musiske fag bidrager fagligt med kreativitet, bevægelse og variation. Der er morgensang en gang om ugen på 0.-3. årgang. I børnehaveklasserne synges og leges der hver dag. 
Læsning og skrivning er en integreret del af den daglige danskundervisning og sker desuden i et tæt samarbejde med elevens forældre, som regelmæssigt læser med deres barn derhjemme. Børneskrivning fra 0. klasse er et led i læseprocessen. 

I matematik følges et fælles bogsystem fra 0.-3. klasse, så der er en tydelig rød tråd. Der er stort fokus på matematiksproget. Spil, lege og konkrete materialer indgår i undervisningen.   

Nordstjerneskolen arbejder med tidlig indsats i både læsning og matematik. Det betyder, at alle elever følges nøje ift. deres faglige udvikling, så der kan støttes op omkring deres udvikling.

Udvikling 

Elevernes trivsel og faglige udvikling følges systematisk af lærere, vejledere og ledelse. Trivslen og læringen er i centrum og metoder, mål og progression i både dagligdagen og i undervisningen drøftes. Vi arbejder tæt sammen med forældre om elevens motivation og faglige udvikling. 

Mød os på: (20) Nordstjerneskolen Frederikshavn | Frederikshavn | Facebook

Dokumenter

SE MIG Nordstjerneskolen 2022_0.pdf

Shape Created with Sketch.